søndag 2. august 2015

Sur glede og sann fornøyelse!



Nå har jeg virkelig hatt ferie. Det har vært late dager på hytta, med bok-lesing
(rakk bare å lese en bok), mye strikking, noen timer på solsenga og bading fra brygga.
Skal ikke si så mye om sommerværet, men må likevel nevne at de fleste svømmetak som ble tatt, følte jeg meg som en is-bader.

Vi har kost oss ofte med is og jordbær, spist nesten alle måltider ute, i en lun krok i le for vinden
og jammen  løyet vinden den kvelden vi var klare for å "pille" krabber. Et deilig måltid sammen med tantebarn. Ferie er rett og slett herlig deilig, men jeg liker også når hverdagen kommer.

"Somme tider siddår e å tenkår, somme tider bare siddår e"

Må vise dere det siste som er blitt gjort i ferien; Rips-høsting i egen hage, og plukke rips ble en sann fornøyelse. Jeg har to ripsbusker, og det som er litt rart, er at den ene busken er klar for høsting fjorten dager før den andre busken. Ved første høsting fikk jeg faktisk 15 liter med store glinsende rips. Der satt jeg på en krakk og "maulet" i meg solmodne rips og det gikk fort å fylle bøtta. tenker å høste den andre busken til uka. Gleder meg til å lage saft og kanskje skal jeg prøve meg på rips-gelé.

Hva høster du fra din hage?


    

I forrige uke fikk vi oss en tur på skauen sammen med gode venner.
Pakket nistepakke, lett frem bærplukkere og ei bøtte.
Jeg er alltid optimist før en bærtur. Ser for meg mange
flasker med saft og en stor mengde med syltetøyglass.

Vi fikk spist nistepakka, hørt på skogens ro, flere kaffepauser og litt bær i bøtta.
Ei halv bøtte med bær, ble til syv glass med syltetøy. Må ut en tur til, for det var
nok litt tidlig å dra på blåbærtur, så nå planlegger jeg en ny tur, må jo få laget litt blåbærsaft!



Sommerkveld i pastell





                           

Litt av båttrafikken forbi brygga!


                  


Sommeren er jo ikke over, men vi har nå flyttet hjem igjen.
Hverdagen kommer snikende. Noen begynner på jobb,
en er dratt i militæret og en annen nyter de siste feriedagene
før skolen begynner igjen. Jeg har nye prosjekter som 
skal bli godt å komme i gang på og andre prosjekter
som skal avsluttes. 
Vi gleder oss likevel til å nyte ettermiddager i båten.
Tilberede middager ute i det fri og fortsette badesesongen!

















4 kommentarer:

  1. Ser ut som du har hatt en fin sommer Guro, deilig! Og så valkre bilder fra hytta, har det virkelig vært noen sånne kvelder?
    For min del vet jeg ikke hva jeg skal si, tre ukers influensa først, så litt "homplete" vær, så topper jeg det med skikkelig"tryning" på sykkelen, "bare" noe ribbeinsbrudd, var midt i oppkjøringa til et veldig fint besøk, måtte avlyse, nå henger markedet på Flekkerøya til helga i en tynn tråd, håper, håper........(Har aldri vært så dopa før......)
    Ønsker deg en fin august!
    Klem fra en litt pjusk Signe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjæreste du, Signe!
      Du som er så glad sommeren. Skal si du har hatt en annerledels ferie! Er sikker på at du kommer til huske denne sommeren lenge. Når jeg tenker tilbake så syns jeg vi har hatt det ganske greit i ferien. Har sittet mange kvelder ute under markisa. Holdt varmen med ullpledd og strikketøy. Syns det er så deilig å sitte og høre når verden faller til ro. Til og med måkene er stille, bare bølger som bruser, noen som spiller musikk i det fjerne og latter fra de som sitter inne i hytta. Ja, ja, sånn går nu dagan....ønsker deg god bedring, Signe. Har tro på at du kan få mange gode kvelder og dager i august. Trøsteklem fra Guro i maletøy

      Slett
  2. Så mykje deilig bær du har plukka.
    Her hos oss er ikkje ripsbæra modne enno.
    Eg bruka å lage ripsgele, det er barnebarna sin favoritt.
    Blåbær skal eg kanskje ta meg ein tur og sjå etter.
    Takk for at du minnte meg på de.

    Ha ei fin augustveke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Så hyggelig at du titter innom igjen :-)
      Jeg syns det er stas når en kan høste i egen hage. Ekstra kos når en kan fylle fryseren og nyte senere på året.
      Fikk meg en liten blåbærtur igjen, denne gangen sammen med min mor, skulle bare ønske jeg kom over min egen hemmelige blåbærplass. Har tilgode å være på bærtur hvor det er blått i blått! ønsker deg ei god august-uke.

      Slett