søndag 13. mars 2016

Åhhhh, som det gleder meg!




Her ute i havgapet er det bare noen små "snøklatter" igjen på plenen.
Fuglekvitter høres fra busker og trær.
 Noe sier meg at det er flere som gleder seg over tiden vi går i møte.
 Lysere kvelder og en dragning ut i hagen. Her kommer jeg!


Stakk innom hagesenteret på fredag, og fikk med meg hvite perleblomster.

På vei til komposten fant jeg noen spirer som er blitt dumpet.
Tror det er mini-påskeliljer. Her snakker vi gjenbruk!
Nå står de på en benk på stien til hytta og venter på beundring
fra de som går forbi.


Tenk å være så heldig å være ei snøklokke.
Være så elsket der den titter opp av snøen. 
Trosser kulde og strekker seg mot lyset.
Jo større tua er, roper de i kor; "Se på oss!"

Det første tegnet på at visst skal våren komme!


Der bak stakitten står Snøklokkene i store tuer.
For svigermor er denne blomsten et av de flotteste vårtegn.
Hun stolper seg gjennom kratt og tørre kvister.
.........og se; Årets første blomsterbukett.


 Her titter" Kusymra" fram. 
I januar fant jeg den først blomsten i le under snøen.
Kan se at disse har måtte trosse en del kuldegrader etter flere snøfall,
men nå strekker også de seg mot sola.
"Gulveis" kalles de av min svigermor,
og hun forteller at det ble de kalt på Flekkerøya
hvor hun har sine røtter fra.

Blir de kalt det ennå?



Blå Iris, er litt usikker på om de heter det,
men på min tur til hagesenteret på fredag, fikk jeg helt gratis
en papirpose med disse blå idyllene!
De skulle snart kastes, og da var jeg så heldig å ta med disse hjem :-)
Det er lykke!

Kommende uke meldes det mye sol og en del varmegrader her vi bor.
Gleder meg enormt til å sitte på trammen og nyte naturen som våkner til liv.
Folk som går tur eller har sin første båttur,
og ei ivrig svigermor som kommer for å fjerne ugress, 
vissent løv og tørre kvister.

Har jeg sagt at for meg er våren den fineste og beste årstida?




1 kommentar:

  1. O herlighed og glede! De irisene er supre, putt de i bedet etterpå, de første fra i fjor begynner å springe ut hos oss nå. Jeg gleder meg også vilt, er bare så utålmodig! Ha en fin uke Guro!Klem fra Signe.

    SvarSlett