lørdag 14. mai 2016

Hverdagslivet ved havet.




En formiddagstur ut mot havet.
Homborside er beryktet for sin røffe sjø når
det blåser, men her ser dere hvordan det
 ser ut på en vindstille vårdag.

Stille stund ved stille hav.


 

Vi har hatt mange fine vårdager her ute i havgapet.
Noen dager med lett bris fra øst og noen dager med liten kuling,
men mine svigerforeldre har laget lune kroker for alle vindretninger.
Da kan en nyte utelivet ofte og sitte i le for vinden mens
 nord-østen uler rundt hushjørnet.


 

Her om dagen fikk jeg gjort noe jeg har tenkt på lenge.
Ut i skogen for å plukke Ramsløk, nordens hvitløk.
Jeg og ei venninne dro avsted med kurv i hånda
og "fant vårt sted" med Ramsløk.

200g Ramsløk
mye parmesan
en håndfull med cashewnøtter
god olivenolje

Alt kjøres i  en blender og fylles på glass,
og jeg fikk et tips om å fylle på med ca 1cm
olivenolje, og da kan pestoen oppbevares ca 1år.

Kan anbefale hjemmelaget Ramsløkpesto 
med nybakt focaccia og en god skinke.




I år har jeg funnet en ny favoritt sommerblomst: rosa Alyssum.
Har sådd hvit Alyssum flere år, og tenkt, "helt grei", 
men denne fant jeg hos et lite gartneri 
og jeg måtte bare fylle opp posen,
og så dufter den honning. 



Vi har to bursdagsbarn i mai i vår familie, 
og i år ønsket 18-åringen å feire dagen sin 
sammen med tante Helene.

Jeg fikk pynte langbordet med hagens blomster,
antikke kopper og norske flagg.




For en lykke å tusle ut i hagen og sanke inn nyutsprunget vårblomster.


Nyt våren.
Hver dag dukker ny under opp.
Kvelden er lysere,
og dagene blir varmere.

1 kommentar:

  1. Heia! Koselig blogg du har!
    Morro å blogge.... Kommer helt sikkert tilbake til deg. Legger deg på lista mi!
    Ha en flott lørdag!

    Inger G.

    SvarSlett